דוד הנדלר

IMG_4502

דוד מלך היומיום

אוצר רון אוחיון

אביבה אורי באה אל הנדלר ללמוד ציור ונשארה. הוא צייר על השולחן במטבח שם תלה את הציורים  ליבוש.אחר כך היה יוצא למכור אותם. אביבה הייתה לאחד מעמודי התווך של האמנות הישראלית. הנדלר נשאר מחוץ למעגל. חזונו של הנדלר היה שבכל בית יהיה ציור שלו. הוא רצה שאנשים יחיו עם עבודותיו ולא יחוו אותן דרך קטלוגים.  הוא הסתובב ברחובות תל אביב ומכר את עבודותיו במחיר היפה לכל נפש.התערוכה בגלריה יפו מראה את הנדלר במיטבו. הנדלר כמתעד של תקופה.הוא מספר על האהבה לנוף ועל האהבה לעיר ועל האהבה לעבודה ועל האהבה. אבל האהבה הזו לא מנסה לתאר עולם מושלם. הוא מספר את סיפורם של קשי היום, את המאבק היומיומי להישרדות.הפועל הסבל והעיוור הם מוטיבים חוזרים בציוריו. כך גם האמהות והזוגיות – הקשר בין האנשים לבין עצמם ובינם למקום. הנדלר מצייר את היומיומי מתוך רצון להשיב ציור זה לתוך החיים. לתוך בתי האנשים.אפשר לראות את הפרויקט שלו כניסיון חתרני של אמן בעל אידיאולוגיה סוציאליסטית, להחדיר את קשיי היומיום לתוך הסלון הבורגני.כדי להשיג זאת אין זה מספיק לתאר את המציאות. חשוב לעשות זאת בצורה מורכבת כך שהציור יפתח בכל יום מחדש. לשמר בתוך הציור איזה סוד לא פתור, מורכבות שאי אפשר לפענח.

כשניגשים לציור של הנדלר מהזוית הזו, עולה הנדלר הצייר בגדולתו. נושא הציור נדחק אל הרקע וניתן לראות אותו כמו תווים שמוזיקאי יכול לתת להם פרשנויות רבות. כמו תבנית שניתן לצקת
לתוכה תכנים שונים.הנדלר הוא אשף הקומפוזיציה – אשף של מיקום הצורות בתוך המסגרת ושל היחסים בינן לבין עצמן.המכחול, הציפורן או העיפרון שלו יכולים לנוע במהירות בה הוא חושב את הדימוי, או להיתקע בנייר בתנועה איטית ומגושמת. הצורות יכולות לגעת זו בזו בהרמוניה מושלמת או להתנגש זו בזו במאבק לא מאוזן. לפעמים הנוף קפוא, פסיבי, שותק ולפעמים הוא דינמי, וסוער.כשמדובר בהנדלר צריך לראות כמות גדולה של ציורים כדי להבין את מורכבות הפרויקט שלו.מכלול עבודתו מורכב ומסועף, שולח שלוחות למישורים שונים של המציאות בניסיון לחבוק את החיים. כל ציור הוא לבנה במבנה הארכיטקטוני המפואר שבנה. מבנה שיש אליו כניסות רבות,חדרים ומבוכים. זו ארכיטקטורה של מה שנראה בעיניו כאנושי.דוד הנדלר נולד ברוסיה ב1904 ובגיל 9 עלה ארצה. הוא זכה פעמים בפרס דיזנגוף היוקרתי והציג מספר פעמים במוזיאון תל אביב אך לא זכה לתערוכה מקפת של ציוריו. עבור קהל אוהבי האמנות הוא ממוקם בפינה חבויה באמנות ישראלית, פינה שמחכה עדין לרגע החשיפה. בשנים האחרונות אפשר להבחין באספנים רבים שמתמקדים בעבודותיו של הנדלר. ההערכה לעבודתו מתקדמתבאיטיות אך בבטחה ובצפייה לתערוכה המוזיאלית המקיפה.

דוד הנדלר נפטר 1984 

בועז ארד

אפריל 2014